Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.01.2015 14:46 - Православната ни Църква чества Св.Василии Велики
Автор: danailvdimitrov Категория: Забавление   
Прочетен: 1768 Коментари: 2 Гласове:
2

Последна промяна: 14.01.2015 15:49


                image Св.Три Светители

(четиво с коментар)               Днес съгласно хилядолетната си традици Православната Църква чества паметта на Св. Василии Велики (1 Януари по Юлиянски календар/14 Януарии по гражданския -католически календар)

и настъпването на Новата календарна година -2015г. от Хр. или 7523г. от Сътворение мира.( църковната година обаче настъпи на 1/14 Септември и беше 75-та г. от 15 Индиктион)
(не се пости, както е през цялата седмица след Рождество Христово 25Дек/7Януари )

*
*      *
  От многото творения на изключителния богослов избираме "Беседа за това, че Бог не е виновник за злото" с кратки коментари, най-вече заради нейното съвременно звучене, особено във връзка със ставащото тези дни навсякъде в света-Сирия,Украйна,Франция и т.н.

Дано Господ ни даде да го четем с разсъдителност и внимание.




 Беседа за това, че Бог не е виновник за злото

(със съкращения, пълният текст чети тук:www.pravoslavieto.com/docs/sv_otci/sv_Vasilij_Veliki/beseda_bog_zloto.htm )

Св. Василий Велики (330-378)

image

Много мъдрост ни показва чрез светия псалмопевец цар Давид действащият в него Дух. Понякога пророкът, описвайки собствените си страдания и мъжеството, с което посрещал несгодите в живота, чрез своя пример ни оставя най-ясното учение за търпението. Например когато казва: "Господи, колко се умножиха враговете ми!" (Пс. 3:1). А друг път той изобразява Божията благодат и бързината, с която Бог помага на истински търсещите Го, и тогава казва: "Кога викам, чуй ме, Боже на моята правда!" (Пс. 4:2), изразявайки се еднакво с пророка, който казва: "Ще извикаш - и Той ще каже: ето Ме!" (Ис. 58:9), тоест не успял още да позове, и Божият слух е доловил вече края на призива. Още, принасяйки молитви и моления към Бога, ни учи как живеещите в грехове трябва да умилостивяват Бога."Господи, в яростта Си не ме изобличавай и в гнева Си не ме наказвай" (Пс. 6:2). А в дванадесети псалом показва някаква продължителност на изкушението с думите: "Докога, Господи, ще ме забравяш докрай?" (2 ст.) - и в целия псалом ни учи да не губим дръзновение в скърбите, но да очакваме Божията милост и да знаем, че Бог според особеното си домостроителство ни предава на скърби според вярата на всекиго, изпращайки съответни изпитания.

Затова, като казва: "Докога, Господи, ще ме забравяш докрай?" - и: "Докога ще скриваш лицето Си от мене?" - веднага преминава към безумието на невярващите хора, които, щом срещнат дори малко огорчение в живота, непонасяйки затруднителните обстоятелства, тутакси започват да се съмняват в мислите си: грижи ли се Бог за нашия свят, следи ли делата на всекиго, въздава ли всекиму справедливо? После, като видят, че неприятното им положение все още продължава, затвърдяват лукавото си мнение и решително мислят в сърцето си, че няма Бог. "Рече безумен в сърце си: няма Бог" (Пс. 13:1). А който е вложил това в ума си, той вече без предпазливост се отдава на всеки грях. Защото ако няма съдия, който въздава всекиму според делата, то кое би възпрепятствало да притесняват бедния, да убиват сираци, да умъртвяват вдовица, да се осквернят с нечисти и мерзки страсти, всякакви скотски въжделения? Затова като следствие от мисълта, че няма Бог, прибавя: "Развратиха се човеците, извършиха гнусни дела" (ст. 1). Защото е невъзможно да се отклони от правия път този, който не боледува в душата си от забравяне на Бога. Защо езичниците са предадени "на извратен ум - да вършат това, що не прилича" (Рим. 1:28)? Не е ли затова, че казаха:"Няма Бог"? Защо те паднаха в "срамотни страсти: жените им замениха естественото употребление с противоестествено; също и мъжете" (Рим. 1:26-27)? Не е ли затова, че "славата на нетленния Бог измениха в образ, подобен на тленен човек, на птици, на четвероноги и на влечуги" (Рим. 1:23)?

{ В този пасаж ясно личи как Св.Василии Велики обяснява спохождащите ни съвременни болести на духа-безверие, богохулство, богоборство които винаги свършват с тотална умствена и духовна катастрофа. Случващото се в "Шарли" е категорично доказателство за това. Богохулните карикатуристи отдали се "на извратен разум" получиха заслужено наказание-бяха застреляни като бесни кучета.Такъв беше краят и на цар Ирод, на първия еретик Арий, на богохулния Фройд чиято скверна уста изгни и се разложи( за него чети тук: budiveren.com/index.php )и на много други като тях.(бел.авт.)}



Затова като действително лишен от ум и разум е безумец този, който казва:"Няма Бог." Но близо е до него и ни най-малко не отстъпва в безумието му и онзи, който казва, че Бог е виновник за злото. А предполагам, че грехът им е еднакво тежък, понеже и двамата в еднаква степен отричат благия Бог: първият - като казва, че няма Бог, а вторият - твърдейки, че Той не е благ. Защото, ако Бог е виновник за злото, то очевидно не е благ. И в единия, и в другия случай се отрича Бога.

"Откъде - казват - са болестите? Откъде безвременната смърт? Откъде унищожението на градове, корабокрушенията, войните, епидемиите? Това е зло - продължават - и впрочем всичко това е Божие произведение. Ето защо кого другиго освен Бога да считаме отговорен за станалото?"

Впрочем всяко от тези бедствия мъдрият и благ Господ ни изпраща пак за наша полза. Отнема богатството у тези, които го използват за лошо, и така съкрушава оръдието на тяхната неправда. Изпраща болести на ония, за които е по-полезно членовете им да бъдат свързани, отколкото безпрепятствено да се устремяват към греха.

Но казват: "Ако Бог не е виновен за злото, то защо е казано: "Аз създавам светлината и творя тъмнината, правя мир и причинявам бедствие" (Ис. 45:7)? И още се казва: "Слезе от Господа злочестие към портите иерусалимски"(Мих. 1:12). И: "Става ли в град злополука, която да не допуснал Господ?"(Амос 3:6). И в Моисеевата песен е казано: "Вижте сега, (вижте), че това съмАз, Аз съм и няма Бог, освен Мене: Аз моря и съживявам, Аз раня и Аз церя"(Втор. 32:39).

Но за разбиращия смисъла на Свещеното Писание нито едно от тези места не крие в себе си обвинение към Бога, че е виновник и творец на злото.

Защото казващият: "Аз създавам светлината и творя тъмнината", обявява с това, че Той е Създателят на творението, а не творец на злото….нарекъл Той Себе си, за да не си помислиш, че един е виновник за светлината, а друг - виновник за тъмнината, и за да не започнеш да търсиш друг създател на огъня, друг - на водата, друг - на въздуха и друг - на земята

Когато чуваш: "Става ли в град злополука, която да не е допуснал Господ", разбирай че в Писанието се говори за бедствия, сполетяли грешниците, за да се обърнат от греховете си. Тъй е казано: "Да те смири и те изпита, та да ти стори отсетне добро" (Втор. 8:16), прекратявайки неправдата, преди да се е разляла безмерно, като поток, удържан от твърда стена и преграден

{ Затова следва да се запитаме кои са нашите грехове, а не да търсим вината в някой друг който е само оръжието за нашето наказание.(бел.авт.)}

"Които се отдалечават от Тебе, загиват" (Пс. 72:27). Бог не възпрепятствал нашето разрушение за да не съхрани самия недъг в нас като безсмъртен, както грънчарят не би поискал да постави в огъня глинен съд, който тече, докато не поправи съответния недостатък.

Действително вредно е сближаването с порока, защото у сближаващите се такъв съюз на дружба възниква обикновено вследствие уподобяване един на друг. Справедливо е казано: "Не лъжете, лоши беседи развалят добрите нрави" (1 Кор. 15:33). Както в страните с нездрав климат вдишваният дори за кратко въздух напременно предизвиква болест, тъй и лошото общество внася в душата голямо смущение. Затова е и непримирима враждата със змията. Ако оръдието е достойно за такава ненавист, то нима още повече не трябва да воюваме с действащия с оръдието?

Изобщо хиляди са победните гласове, свидетелстващи за окончателното поваляне на врага; затова, за да не остава никаква борба и никакъв подвиг във висините, никой не се противи и не ни отклонява от блажения живот, но спокойно можем да вървим напред, за да се наслаждаваме вечно на дървото на живота, да се приобщим към което ни пречеше отначало коварството на змията, защото "Бог постави Херувим и пламенен меч... за да пазят пътя към дървото на живота" (Бит. 3:24). Като завършим този път безпрепятствено, да влезем в благодатта на Иисус Христос, нашия Господ, Комуто слава и владичество навеки!

Амин!




Гласувай:
2



1. believer23 - Забележете само едно нещо. Атен...
16.01.2015 21:06
Забележете само едно нещо. Атентатът беше извършен навръх Рождество Христово и точно в дните на празнуване плъзнаха по света богохулните карикатури. Явно карикатурите срещу Мохамед са били просто за уловка, а целта е била друга. А в Париж беше извършено едно богохулно, масонско, антихристово шествие, в което милиони, начело със световните лидери крещяха неистово "Аз съм Шарли", т.е. по този начин те се солидаризираха с богохулствата на "Шарли Ебдо", осквернявайки празничните за православните християни дни. Не знам защо това шествие ми напомни за думите на св. цар и пророк Давид:
1 Защо се вълнуват народите, и племената замислят суетни неща?

2 Въстават царете земни. И князете се съвещават заедно против Господа и против Неговия Помазаник.

3 "Да разкъсаме - казват - техните вериги и да смъкнем от себе си техните окови." (2-ри псалом)

А преди 13 години (любимо число на елита) на 11.09.2001 в деня на отсичането на главата на св.Йоан Кръстител бяха съборени кулите близнаци. Преди 13 години беше осквернен празника на Предтечата на Христа, а сега 13 години по-късно беше осквернен празника на Самия Христос. Дали има някаква логика в действията им? Само Бог знае това. Но това, което не ми хареса изобщо беше това, че в някои от нашите храмове в България, вместо да се отслужват празнични богослужения свързани с Рождество Христово, се отслужваха панахиди за....еретиците богохулници! Със сигурност имало натиск от политици и чужди посолства за това нещо, но според мен не трябваше да се извършва този акт.


цитирай
2. danailvdimitrov - да така е
18.01.2015 08:17
дори направиха провокация и в мотото на своя марш на лицемерието Jesuis Charli т.е Jesus Charli - Иисус Шарли. Те конщунстват на много нива и това няма как да не е мислено и планирано.

жалко ако наистина у нас е имало свещеници които са правили панахди за еретици. Но не би ме изненадало.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: danailvdimitrov
Категория: Забавление
Прочетен: 659101
Постинги: 302
Коментари: 397
Гласове: 1297
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031