Беше време преди някой и друг месец, когато новите държавни мъже на България ясно заявиха че започнатите енергийни проекти от последните години са зле подготвени и напълно НЕРЕНТАБИЛНИ !
Добре ама, лятото отмина и заедно с първите есенни листа тези иначе "вечно зелени" доводи или както ги наричат зад Големия Окиан-Море и по долното течение на Мисисипи "евър грийни" "зеха че пожълтяха,пожълтяха и накрая май съвсем са готови да окапят при първия по студен вятър от Север. (В нашия конкретен си български случай подухнал небрежно от Големите Руски Степи и горното течение на Волга ).
Не че това не е естествения кръговрат в природата и политиката и не че това нас българите някога ни е трогвало и впечатлявало но все пак нека поясним някои неща.
Първо докато ние умувахме и мъдрувахме цели 7 години, или общо 2555 дни и нощи , любителите на уж дългите телевизионни сериали и на ленивия ориенталски живот нашите съседи турците ВНЕЗАПНО взеха че подписаха договори за проекти в абсолютно същия формат : една атомна централа,един газопровод и един петролопровод !
Ама много са нахални ! Вярно че при срещата на върха руският президент Владимир Путин намекна че след 7 год. е вече време да решим какво ще правим (много нетактичен човек ) но пък ние обещахме че "Е сега вече сядаме и започваме да мислим по въпоса !" .
Понеже виждам че мисленето не се отдава с лекота на Министри и Председатели ето няколко бързи сметки от крак писани на бозаджийски тефтер. Дано бъдат някому полезни :
АЕЦ Белене - добита нова мощност +2000 МW готов най рано 2015-2016 г.
Мощности които излизат от строя до 2015 г.
топлоцентрали - 2000 МW (непостроени серочистващи инсталации и амортизация )
АЕЦ Козлодуй - 2000 МW (изчерпване ресурса на 5 и 6 блок)
общо - 4000 МW (без тези на водните централи )
Т.е ако не построим до 2015г. нова централа = имаме недостиг на ток около 40-50 %.
Решение на Правителството :
Вятърни перки (където има вятър) , плоски тави за греяна слънчева вода (колектори) , намаляване на консумацията с 30 % посредством крушки от по 10-15-25 лева, и.разбира се...внос на ток ! Разбира се лягането рано също пести ток пък е и здравословно.
"Южен Поток " - тук е важно да знаем следното ! "Южен Поток" е по къс от "Набуко" и много по плитък от "Син поток" . Ще рече ,че за да бъде доведен до България е необходимо да се изпълни под 1/3 от дължината му !
При това без да минава през други страни и без да върви в най дълбоката част на Черно море. Следователно само за 20-30 % от общата му цена ние получаваме директен достъп до сериозни количества суровина. От тук натам ,дали и кога ще се дострои ,колко ще се оскъпи ,как ще стигне до Европа,през кои още страни ще мине и дали ще има достаъчно газ за да се запълни капацитета му си остава нечий друг проблем но не на България.
Неприятното в случая е че дискусията за него беше започната далеч преди да имаше и намек за работещия от години вече "Син поток" . По 200-300 млн.$ такси на година....смятайте сами загубите от "мъдруването"
"Бургас - Александрополис" - още по важен за нас тъй като ни доставя единствената суровина която ни липсва и не можем да складираме в достатъчни количества - петрол ! За съжаление структурата на икономиката ни е трърде зависима от него ( в пъти повече от газта ) и за броени дни може да парализира стопанския живот. Био горивата засега са недостатъчно развити като алтернатива а електродвигателите оче по малко.(пък и това е свързано с производство на ток!?)
Единствен недостатък -екологичен. Решава се с изнесени навътре в морето терминали.
Транспортна инфраструктура :
Тук наблюдаваме един неистов напън да се довърши магистрала "Тракия" . Приоритетни са още "Марица" , "Струма" и "Люлин" (това пък последното що за "магистрала "е ? Дай да кръстим всеки завой -магистрала та да преизпълним плановете за 10 год. напред ) .
То хубаво ама в тези тук няма нито един ПАНЕВРОПЕЙСКИ коридор ! ! !
С риск да се повторя от предишен постинг ще обясня че за да е една магистрала Европейски коридор тя трябва да започва "условно казано" от единия край на Европа и да изхрърля потока в другия край на Европа. Сиреч минава през много страни .
Нещо като газопровод само че за коли и камиони !
Е ,ха сега си представете ,че построите само част от този газопровод- да речем някъде насред морето ! Но не сте го свързали нито с източника на газ , нито с консуматора !
Е мислите ли че по него ще потече газ !?! Ми няма разбира се !
Така и през нашите парчета магистрала едно с едно нямащи връзка няма да протече никакъв европейски транспортен поток а само някаква регионална транспортна БОЗА !!!
В същото време строим мост Номер 2 - ВИДИН -Калафат ! Обаче до него нямаме магистрала ???
От хилядолетия се знае че най важната транспортна артерия на континента е VIA MILITARIA или пътя от Централна Европа, през Белград -София -Пловдив до Истамбул.
Единствен заместваш го в момента път изцяло преминаваш на територия на ЕС е Будапеща - Видин -София -Пловдив - Истамбул . Извода е ясен !
Следващ по важност е този през Русе - Шипка -Кърджали - Адрианополис . Това е посока север-юг каквато артерия силно липсва на новата част на ЕС . Старите артерий са силно претоварени поради радиалната им ориентация към големите центрове в Западна Европа. Това вече е болен проблем от години и се задълбочава с приемането на новите членки (има няма 100 млн души)
Ние обаче свързваме София с Бургас -нали са европейски градове,значи това е европейски коридор. Така разсъждаваме ! Пък и ще ходим на морее...!
Само дето докато стигнем Ст.Загора гърците завършиха почти на 90% дублиращата връзка Истамбул-Игуменица ( това пък е Via Egnacia)
И т.н. и тн. проблемите и предложенията следват едно след друго. Предлагат ни от ЕС,от Русия от САЩ от Турция,Сърбия,Гърция от къде ли не но не би !
Ние сме се барикадирали в един изоставен бункер от втората световна война ,пробили сме му отвори във всички световни посоки и плюеме през тях срещу всичко и всички на всеки кръгъл час !
Това ни задоволява националното достойнство и укрепва националното самочуствие до степен на втърден бутобетон от най висока марка.
Накрая българина ще излезе от този негов бункер поради настъпилото обезводняване , ще се огледа доволен наоколо и в проехтялата световна тишина ше цъкне с език
" Ем Ай гууд ор уат ? "
Навред из Европа ще цари безвремие . . Ресурсите отдавна са изчерпани ,надеждите отдавна изконсумирани !
Само вятърът донася азиатски прах от степите на Украйна и кълбета бял трън от Горна Саксония. В едно от тях се е замотал стар вестник с мазни петна от графитна смазка .
Макар и доволен "Българина с Трите Големи Проекта" се навежда и го зачита :
" ....и последния албански междупланетен кораб напусна злощастната планета Земя...."
Годината ще е 2 681 !
стигнах с четенето до Дунав мост 2 и имам чувството, че имаш нещо против сторежа му.
да, няма магистрала, ама няма, защото предназначението на този порект бе в далечната 2000-2001 година, когато го измолихме като фин. средства и минахме с номера, че войната в бивша Югославия е съсипала другите мостове и ни трябва нов път.
никой не ни е крив, че толкоз години червени и жълти правителства бавеха моста...та сега си го сторим като оазис насред пустош:))).
Първо мислене, после пък и .. перспектива и то поне около 50 години напред!
Кой да мисли обаче - това е сложен и тягостен процес?!!
А когато перспективата е края на работния ден - то нещата си идват на мястото!
Лошто на всичко това: липсата на воля и възможност за мислене, както и за перспектива - в крайна сметка ще платим всички ... 7 млн. щастливци (или колкото там сме останали), живеещи по тези земи!
:)